Flera influencers vill jobba för klimatet

Bild på ett skrivbord där det står en laptop, en pärm, en mobiltelefon och en hand som håller i en kaffe.

Influencers kan ha många tusentals följare. Då får de också stort inflytande på många personer.

Det har kommit mycket kritik mot influencers på senare tid. Anledningen är att många flyger ofta och inte tänker på klimatet. Men det finns influencers som vill vända på trenden.

 

Influencers brukar vanligtvis förknippas med drömresor till soliga stränder och dyra märkeskläder. Men det gäller inte alla influencers på sociala medier.

 

Nu har nämligen ett nytt nätverk startats upp – ”Sustainable influencers”. Nätverkets namn betyder “hållbara påverkare” och de ska tillsammans försöka inspirera oss alla att bli mer klimatsmarta.

 

– Normen på sociala medier är att vi ska handla nya saker. Vi vill att den ska vara att leva hållbart, säger Tess Waltenburg som är med i nätverket.

 

Syftet med nätverket ska inte vara att peka ut de som flyger mycket, i stället ska det bli enklare att få tips och råd om hur vi alla kan bli snällare mot klimatet.

 

– Det kan till exempel handla om återvinning, second hand-kläder eller lokal turism turista där du bor istället för att flyga långt bort, säger Tess Waltenburg.

 

Veckans fördjupning: Influencers

 

Vad är en influencer?

Ordet “influencer” slog igenom år 2016. Ordet kommer från det engelska språket och kan översättas till “påverkare”. En influencer är en sorts inspiratör på sociala medier som försöker påverka vad andra människor gör. Ofta försöker de få följarna att köpa varor eller tjänster. Därför kan man också säga att en influencer är en slags säljare.

 

 

Vem räknas som en influencer?

Bara för att en person har flera tusen följare på sociala medier betyder inte att personen automatiskt blir en influencer. Man brukar räknas som influencer när man aktivt försöker att påverka sin omgivning genom att till exempel få dem att köpa något speciellt.

 

Numera finns det en lag som säger att en influencer tydligt måste berätta när den gör reklam, annars räknas det som “dold marknadsföring”. Det räknas som reklam om en influencer har fått betalt för ett inlägg eller fått en produkt gratis i utbyte mot att berätta om den på sociala medier.

 

 

Vilka är Sverige största influencers?

Vilka som är Sveriges största influencers varierar hela tiden. Tidningen Resumé gjorde en lista över de influencers som hade mest följare på Instagram i slutet av 2018. Längst upp kom Anna Nyström som skriver om hälsa, fitness och livsstil, hon hade 7,4 miljoner följare på Instagram.

 

 

Har influencers någon makt?

Många menar att influencers har väldigt mycket makt att påverka sina följare. Men det handlar inte bara om att de kan få följarna att köpa vissa produkter. De kan också ha inflytande på andra sätt.

 

Ett exempel är den stora svenska musikstjärnan Zara Larsson som har 5,6 miljoner följare på Instagram. Hon pratar mycket om feminism och unga kvinnors rätt till sin egen kropp. Zara Larsson har beskrivits som en stor förebild av många eftersom hon använder sociala medier för att nå ut med budskap som stärker unga flickor och kvinnor.

 

(Zara Larssons 5,6 miljoner följare kan jämföras med Sveriges statsminister Stefan Löfven som har cirka 50 000 följare).

 

Källa och licens till bild på Zara Larsson.

 

Varje vecka ger vi en ledtråd till vad Veckans fördjupning ska handla om. Lös rebusen för att få reda på ledtråden!

 

 

 

Det finns många influencers
på sociala medier.
Många av dem visar bilder
på hur de har flugit på semester.

 

Men att flyga är dåligt för miljön.
Därför är det många som tycker
att influencers visar ett dåligt sätt att leva.

 

Därför har också några personer
startat ett nytt nätverk.
Ett nätverk är flera person
som samarbetar.

 

De vill samarbeta för att visa andra sätt
att vara en influencer.
De ska dela med sig av tips
på hur man kan vara snäll mot miljön.

 

Veckans fördjupning: Influencers

Vad är en influencer?

 

Ordet “influencer” kom år 2016.
Det är engelska.
Det betyder “påverkare”.

 

En influencer finns på sociala medier.
De vill påverka vad människor gör.
Ofta gör de reklam för att sälja något.

 

En dator står på ett bord. På skärmen är instagram uppe.

 

Vem räknas som en influencer?

 

Alla som har många följare
är inte influencers.
En influencer försöker påverka
dem som följer på något sätt.

 

Nu finns det en ny lag.
Influencers måste berätta
när de gör reklam.

 

En mobiltelefon ligger på ett bord. På skärmen är det massa olika bilder uppe.

 

Vilka är Sverige största influencers?

 

Vem som är den största influencern
ändras hela tiden.

 

Men i slutet på 2018 hade Anna Nyström
flest följare på Instagram.
Hon hade 7,4 miljoner följare.
Hon skriver om hälsa och träning.

 

På ett bord ligger det tidningar, en dator, en miniräknare, en platta och ett anteckningsblock. Det står också en burk med pennor och en kaffekopp.

 

Har influencers någon makt?

 

En del personer tycker
att influencers har mycket makt.
Den kan få följare att köpa saker.

 

Men de kan också påverka på andra sätt.
Ett exempel är Zara Larsson.
Hon är en bra förebild för tjejer.
Hon har 5,6 miljoner följare.

 

Zara Larsson står och sjunger på scen. Hon har armarna högt i luften, precis som hennes dansare bakom henne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Varje vecka ger vi en ledtråd till vad Veckans fördjupning ska handla om. Lös rebusen för att få reda på ledtråden!