Hashtaggen fyller tolv år

Ordet #Hashtag i vit text på blå bakgrund

I augusti fyller hashtaggen 12 år.

För tolv år sen skrevs en enkel fråga på Twitter. Och sedan dess har den lilla hashtaggsymbolen använts flitigt i sociala medier.

 

För tolv år sedan introducerades hashtaggen på sociala medier. Det var genom en enkel fråga av Chris Messina. 

 

”Hur känner ni inför att använda # för grupper? Som i #barcamp”, skrev Messina i ett inlägg på Twitter den 23 augusti 2007, och på så sätt var hashtaggen född.

 

Idag används symbolen på sociala medier för att göra det lättare för personer att hitta grupper eller olika ämnen på sociala medier.

 

Under 2019 var de mest engagerade hashtaggarna på Twitter i Sverige #FridaysForFuture och #klimatstrejk. Greta Thunberg har skapat båda hashtaggarna för sin skolstrejk för klimatet.

 

Andra populära hashtaggar i år har varit #melfest och #mello för Melodifestivalen.

En hashtagg är en symbol
som ser ut såhär: #.
Hashtaggen används på sociala medier.
Den gör det lättare att hitta ämnen och grupper.

 

I år fyller hashtaggen 12 år.
För 12 år sen skrev Chris Messina en fråga på Twitter.
Han undrade om folk på Twitter
ville använda hashtaggen för att hitta grupper.
Och sedan har hashtaggen använts.

 

De mest populära hashtaggarna i år
är de som Greta Thunberg gjort.
De heter #Fridaysforfuture och #klimatstrejk.