Specialkost ställer krav på skolköken

sallad, kött och pommes ligger på en tallrik.

Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behöver ibland särskild kost. Den kosten kan ställa vissa krav på skolmatsalarnas mat.

Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behöver ibland särskild kost. Den kosten kan göra att skolköken behöver anpassa sig.

 

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är vissa sorters funktionsnedsättningar, till exempel ADHD och autism. Människor med den typen av funktionsnedsättning behöver ibland speciell mat.

 

I Södertälje har fler och fler barn med den typen av funktionsnedsättning behövt specialkost i skolan.

 

– Det kan vara att vissa behöver lättuggad mat för att de använder någon medicin, eller att de har fobi för prickar i maten, säger Disa Vellonen som är kock på Rosenborgsskolan i Södertälje till SVT.

 

På grund av att allt fler behöver specialkost har Rosenborgsskolan nu börjat med en extra meny som är likadan varje vecka. På den menyn är maten uppdelad för att göra det så enkelt som möjligt att äta. Grönsaker, potatis och kött ligger uppdelade var och för sig så att alla kan välja vad de vill och kan äta.

 

Men att ha det såhär innebär lite mer jobb för de som arbetar i skolköket.

– Det är klart att det vore lättare om alla åt samma, men det handlar om att alla barn har rätt att få i sig näring, och få skolmat, säger Disa Vellonen.

Vissa människor behöver speciell mat.
Det kallas specialkost.
Till exempel kan de som äter medicin
ibland bara äta mjuk mat.
De kan ha svårt att tugga hård mat.

 

Det är många fler elever
som behöver specialkost nu.
Det har kockarna märkt
på Rosenborgsskolan i Södertälje.

 

Kockarna i skolköket har varit tvungna
att förändra maten i skolmatsalen.
Alla elever har rätt till bra skolmat.

 

Kockarna på skolan har kommit på en lösning.
Nu delar de upp maten.
Till exempel gör de inte en stor gryta.
I stället har de grönsaker, kött och potatis för sig.
Då kan alla välja det som de kan äta.