Vi lägger mer pengar på godis än någonsin

Godisbitar i olika färger.

Försäljningen av godis har ökat i Sverige.

SCB

SCB är en myndighet. Deras uppgift är att undersöka olika saker i Sverige, och sedan ta fram siffror så vi vet mer om vad som händer i vårt land.

Svenskarna köper hellre godis och energidrycker än frukt och grönsaker.
Eller vi lägger i alla fall mer pengar på det.

 

Förra året köpte vi i Sverige sötsaker för 33 miljarder. I genomsnitt betyder det att varje svensk köper godis för 44 kronor i veckan eller 2 289 kronor på ett år. Det är mer än tidigare år då vi köpte godis för ungefär 41 kronor i veckan.

 

Men det behöver inte betyda att vi köper större mängd godis än förut, säger Daniel Wester till SVT. Daniel arbetar på Statistiska centralbyrån (SCB), som har gjort undersökningen.

 

Han säger att vi antagligen lägger mer pengar på godis eftersom godis har blivit dyrare. Vi köper alltså inte mer godis, men betalar mer för det.

 

Samtidigt lägger vi inte mer pengar på att köpa frukt och grönsaker. Men det kan bero på att det inte har blivit dyrare med frukt och grönt.

 

Daniel Wester har också sett på siffrorna att vi köper mer energidrycker. Han tror att det beror på att de som äger affärer har satsat mycket pengar för att göra reklam för energidrycker under de senaste åren.

Förra året köpte vi i Sverige
godis för mer pengar än förut.
Förut köpte vi godis för 41 kronor varje vecka.
Men förra året köpte vi godis för 44 kronor.

 

Men det betyder inte
att vi köpte mer godis.
Godis har blivit dyrare.
Och därför betalar vi mer pengar
för lika mycket godis.

 

Det är inte bra att vi köper mycket godis.
Godis är onyttigt.

 

Frukt och grönsaker är mycket nyttigare.
Men vi har inte lagt mer pengar på det.
Det kan bero på
att frukt och grönsaker inte har blivit dyrare.