Val 2018. Var med och påverka!

Val 2018 tävlingsbidrag

Här är bidragen till tävlingen: Var med och påverka!

Vi fyller på efterhand som vi hinner för vi har fått så otroligt många bra och tänkvärda insändarbilder och insändare. Vi har fått in så många som över 350 bidrag. Vi på MiniBladet är glada och hoppfulla över att skolelever runtom i Sverige bär på så många åsikter och kan formulera dem på ett förklarande sätt. Tack alla som skickat in!

""
Flera maträtter i skolan!
Jag tycker att det ska finnas flera olika slags maträtter i skolan så att vi kan få smaka på olika mat och så att alla elever äter mer mat och orkar mer i skolan.
Jag tycker att man ska kunna få välja mellan flera olika maträtter när man äter lunch i skolan. Jag tycker att det är bra att ha olika mat för att om man äter för mycket av samma mat så tröttnar man på det och man vill inte ha mer. Om man äter flera olika sorters mat får man också fler vitaminer och mineraler i sig som är väldigt bra för kroppen. Äter man för mycket av någon mat så mår man inte bra och äter man för lite av någon mat mår man inte heller bra. Jag
tycker också att vi borde har mera kött i skolmatsalen för att jag tycker att vi får för lite kött och för mycket grönsaker.
Text och bild: James Cook, Forssjö skola, Katrineholm

""Längre skoldagar!

Längre skoldagar och fler raster. Jag tycker att vi ska ha längre skoldagar för att man lär sig mycket mer då.
Om man har längre skoldagar då kanske man kan ha en liten 30-minuters paus då man kan vila och sen börja jobba igen. Man ska också ha längre raster så att man blir av med energi. När man lär sig mycket och
kan mycket då får man bra betyg och då kan man gå på de skolor man vill när man blir äldre. Därför vill jag ha längre skoldagar.
Text och bild: Hjalmar Englund, Forssjö skola, Katrineholm
""

Stoppa nätmobbning!

Vi tycker alla ska hjälpas åt att stoppa nätmobbning! Nätmobbning är lika allvarligt som vanlig mobbning. Därför vill vi att alla som kan hjälper oss att sprida hashtaggen #snällanätveckan.
Mobbning är något väldigt dåligt som kan göra människor väldigt illa. Att mobba någon på nätet är lika allvarligt och dåligt som att mobba någon i skolan eller på fritiden.
Vi vill stoppa nätmobbningen. Därför har vi skapat ”Snälla nätveckan”. Vi har bestämt att Snälla nätveckan ska vara varje år från den 17/5 till och med 24/5. Den ska vara till för att stoppa nätmobbning och näthat.
Just den här veckan ska man ge extra många lajks och snälla kommentarer i sociala medier – till alla, och inte bara till vissa. Man ska vara snäll mot alla man spelar spel på nätet tillsammans med, och inte till exempel blocka eller stänga ute vissa kompisar. Man får aldrig skriva dumma saker i spelchatts eller i kommentarer på till exempel youtube.
Om någon skriver något elakt till en ska man inte svara, då ska man visa en vuxen och be om hjälp. Om man märker att någon i en chatt, till exempel, är dum mot någon annan så ska man säga till den att det inte är okej och att man inte får vara med om man fortsätter att skriva elaka saker till någon annan.
Vi vill att denna hashtag sprids i hela landet så att alla, både vuxna och barn, börjar tänka på hur man är på nätet och att mobbing är lika dåligt, sårande och farligt på nätet som i verkligheten. Så hjälp oss att sprida detta. Hjälp oss att stoppa nätmobbning och näthat i sociala medier och i spel!
Text och bild: alla elever i klass 4D Forssjö skola, Katrineholm
""

Tryggare skola

Vi som är barn behöver trygghet. Vi vill ha ett staket för skolans gräns så att inga främmande kommer till skolan och att vi elever vet var gränsen är. För de flesta eleverna går utanför skolan.
Text: Zahra och Umeima, Sofielundsskolan, Malmö
Bild: Maria

""

Hundar i klassrummet

En hund i klassrummet kanske låter konstigt, men det finns forskning på att om man spenderar tid nära en hund så frigörs lyckohormonet oxytocin i kroppen och det gör att man mår bättre. En hund i klassrummet
har många fördelar: du kan träna högläsning, vara med den på rasten. Det kan stärka självförtroendet att få bestämma och träna en hund.
Vem blir inte glad att komma på morgonen till skolan och se en glad, rolig och gullig hund?

 

Text och bild: Agata Alanowski, Siri Ek, Bulltoftaskolan, Malmö

""

Svårare matte

Matten är alldeles för lätt i skolan och man borde köpa in böcker som är svårare. För att om matten är för lätt så blir lektionen tråkig, onödig och man lär sig absolut ingenting. För det första så lär vi oss ingenting, för det andra är uppgifterna så enkla att man blir klar med dem på tio sekunder och för det tredje vem som helst kan lösa de här uppgifterna i femman för att de är enkla.
Kolla bara på den här uppgiften, den är hur enkel som helst fast ändå är det till femmor.
Vilket tal är störst?
Men om man inte vill ha svårare matte bara för att man tycker att det är tråkigt säger jag här: vill du lära dig något eller inte?
Text och bild: Frantz, Emilia och Teo, Bulltoftaskolan, Malmö

 

""

Mobil på rast

Vi anser att alla elever på vår skola borde få ha mobiler på rasterna för att vår skolgård är så tråkig. Hur kan detta hjälpa oss? Jo, vi skulle få roligare raster, komma i tid till lektionerna, kunna ringa efter hjälp om någon skulle skada sig. Vi vill att detta ska ske nu, för att vi ska ha något att göra på rasterna.
Text och bild: Alice Mankevall, Maja Metz Axelsson, Alvin Anderhage, Dimitrios Fotjadis, Neda Namin, Bulltoftaskolan, Malmö

 

""

Mer idrott!

Barn behöver röra på sig för att må bra. Barn blir även piggare och kan arbeta på lektionerna och gör bättre ifrån sig! Vi barn borde ha idrott tre gånger i veckan för att klara av skoldagarna. Därför borde alla barn få mera idrott NU!
Text och bild: Nadia och Alice K, Bulltoftaskolan, Malmö

 

""

Musik på rasterna

Vi vill vara i musiksalen på rasterna!
Vi tycker att alla skolor borde ha öppet i musiksalen på rasterna.
Varför?
Eftersom många barn vill ha musikkarriär i framtiden och det är kul!
Text och bild: Donya och Malou, Bulltoftaskolan, Malmö

""

Supersmäll istället för cykelställ

Nästan varje dag ramlar flera cyklar ner på marken och går sönder.
– Min lampa, korg och stöd har gått sönder, säger Nike.
Vi behöver alltså fler cykelställ.
Varje dag ligger nästan alla cyklar ner på marken.
– Mitt stöd, min korg, lampa och reflex har gått sönder.
Vi behöver nya cykelställ!
Text och bild: Selma Sjeren Jungmark, Bulltoftaskolan i Malmö.

""

Skräp, skräp och skräp!

Jag och mina klasskamrater tycker inte att det är okej att man bara slänger skräp över allt, när man vill och var man vill. Släng ert skräp i soptunnan!

Text och bild: Aya Albayati, Bulltoftaskolan, Malmö

""

Det behövs akutvård för vår skolgård

Vår skolgård är hemsk. Det finns inget att göra. Det finns en basketplan och några king out-planer. Vi behöver fler saker att göra på skolgården. De säger att vi ska få fler saker men det händer aldrig.
Text och bild: Elias Braun, Bulltoftaskolan, Malmö

""Pojkar parkourar påhittigt

Detta är en bild på när tolvåriga Sixten Åberg utövar parkour på Bulltoftaskolans skolgård.
– Det är jättekul med parkour, men det är så tomt på skolgården så man måste hitta på egna grejer, berättar fotografen Sebastian som också utövar parkour. Pojkarna säger att det vore mycket roligare om det fanns mer saker att göra.
Text och bild: Sebastian Delgado, Bulltoftaskolan, Malmö

""Fler kompisgungor

Vi har en kompisgunga. Men vi vill ha en kompisgunga till. För att det är lång kö och det blir mycket bråk. Med två gungor blir det mer tid till alla att få gunga. Vi vill ha en till kompisgunga.
Text och bild: Yassamen, Hobyskolan, Ronneby

""

Sjukhus i Hoby

Vi vill ha ett sjukhus i Bräkne-Hoby. Så att vi slipper åka till Karlshamn och Karlskrona. Vi vill att alla ska få snabb vård!
Text och bild: Naglis och Seline, Hobyskolan, Ronneby

""Fler hus till Hoby

Vi vill att det ska vara fler hus i Hoby för att fler människor ska kunna leva här.
Text och bild: Asia och Tyra, Hobyskolan, Ronneby

""

Bergochdalbana på skolgården

Vi vill ha en bergochdalbana på vår skola nu! Det finns för lite saker att göra på vår skolgård. Alla barn skulle bli jätte-glada!
Text och bild: Isak och Anna, 3b Hobyskolan, Ronneby

""

Sopsortering i klassrummet

Vi vill ha sortering i varje klassrum. Tänk på alla djur som kan dö när man slänger plast i naturen. Vi vill att alla barn ska lära sig att sopsortera, för vi är framtiden.
Text och bild: Mustafa, Ruth och Alva, 3b Hobyskolan, Ronneby

""

Fler soptunnor på skolgården

Vi vill ha mer soptunnor. Det finns för få soptunnor på skolgården. Vi vill ha fler soptunnor. Vi tycker så för att man inte ska skräpa ner.
Text och bild: Katie, Noel och Mattis, 3a Hobyskolan, Ronneby

""

Stort tak på fotbollsplanen

Vi skjuter ut bollar och de andra blir arga och ibland glömmer vi bollarna. Om vi hade tak skulle bollarna aldrig åka ut och då blir ingen arg och ingen glömmer bollarna.
Text och bild: Albin, Joppe och Kalle, 3a Hobyskolan, Ronneby

""

Övervakningskameror på skolgården

Vi vill ha övervakningskameror för att andra inte ska ta sönder våra saker på natten. Det är inte okej att komma och ta sönder saker och det är verkligen inte okej att sätta eld på saker som de har gjort. De har satt eld på en av våra soptunnor och sen har de förstört vår fotbollsplan och de skräpar ner. Lösningen är att sätta upp övervakningskameror lite överallt.
Text och bild: Svea, Shahed, Khaled och Robin, 3a Hobyskolan, Ronneby

""

Fler datorer

Vi vill ha fler datorer i skolan. Vi vill att alla barn ska få lära sig att skriva på datorn. Vi vill att alla barn ska få lära sig mer matte på datorn.
Text och bild: Yazan och Nour, 3b Hobyskolan, Ronneby

""

Polishus

Vi vill ha ett polishus i Bräkne-Hoby nu! Så att man kan gå dit med skolan. Vi vill att polisen ska göra så att vi känner oss trygga.
Text och bild: Alicia och Wilhelm, 3b Hobyskolan, Ronneby

""

Fler lärare i klasserna

Vi vill ha fler lärare i klasserna för att alla barn ska må bra och få den hjälp de behöver.
Text och bild: Ella och Samirah, 3b Hobyskolan, Ronneby

""

Nytt nät på fotbollsplanen

Vi behöver högre nät till fotbollsplanen, för att bollar flyger över hela tiden. De försvinner och förstörs och försvinner in på kyrkogården.
Vi måste ha ett nytt nät.
Text och bild: Frida, Lilly, Isac och Oskar, 5b Rödebyskolan, Karlskrona

""Gränser

Vi tycker att skolan ska utöka skolans gränser för mellanstadiet på vissa ställen. För att vi tycker att eleverna på lågstadiet och eleverna på mellanstadiet inte ska ha samma gränser. Eleverna på högstadiet får gå vart de vill. För att eleverna på mellanstadiet är äldre än eleverna på lågstadiet och kan ta hand om sig själva. Det är många av mellanstadiets elever som går över gränsen så vi tror att om vi utökar gränserna så kommer många fler ”lyda”. Håller ni
inte med?
Text och bild: Elsa Svensson, Anton Runström, William Prahl, Klara Andersson, 5b Rödebyskolan, Karlskrona

""

För smal väg vid Rödebyskolan

Vi har ett problem med vägen. Kommer det en lastbil så måste personbilarna backa. Vid möte med annan personbil måste en av dem backa bakåt. Men om man tar bort buskarna och lägger väg där buskarna var, så får alla plats!
Bilar kommer att krocka om vägen förblir som den är! Bilarna kommer att bli repiga om buskarna är kvar!
Blir vägen större kommer risken minska att få repig lack och andra skador på bilen.
Ge oss större väg!
Text och bild: Bence, Sigge och Oskar Ahl, 5b Rödebyskolan, Karlskrona

""

Större klätterställning

Vi vill ha större klätterställningar på vår skolgård. Det får inte plats så många på dem, det är inte roligt för att det är rätt svårt att komma upp. Det finns inte så många roliga sätt att ta sig ner
på.
Nu ska vi ha större klätterställningar och ha jätteroligt!
Text och bild: Oliver Rosquist, Olivia Johansson och Nova Karmberg, 5a Rödebyskolan, Karlskrona

""

Det ska inte sluta med förstörda skor!

Vi har ganska låga gungor på vår skolgård. Vi når ner till marken när vi gungar och förstör våra skor. Smutsiga, förstörda och slitna skor. Vi vill höja gungorna. Vi har bara en hög gunga men vi vill att alla ska bli lika höga. HÖGRE GUNGOR!
Text och bild: Nora, Maya, Isa och Thea, 5a Rödebyskolan, Karlskrona

""

Fotbollen till en högre nivå

Riva plåttaket vid gympahallen och använda det till att bygga tak över fotbollsplanen. Annars blir det varmt regn på planen eller snöar det på planen eller så kan vattnet från regnet frysa till is på vintern och det är FARLIGT!
Och vi vill ha ledlampor vi sidan av planen på stolpar.
Text och bild: Anton, David, Sixten och Svante, 5c Rödebyskolan, Karlskrona

""

Vi behöver vår skolsköterska!

Vi vill att vår skolsyster ska ha öppet mer, nu har hon bara öppet en timme om dagen. Och ibland har vi lektion eller lunch då. Så vi vill att hon ska ha öppet mer och oftare för ibland är hon inte där på hela dagen, och då är hon oftast på andra skolor och hjälper till. Vi vill att hon ska vara mer här!
Text och bild: Sallie Svensson och Leija Silveräng, klass 5c på Rödebyskolan, Karlskrona

""

Boll-labyrinten förstör

Det finns olika sorters getingar bland buskarna. Man vill inte bli stucken när man letar efter sin fotboll. Man skär sig på grenarna för de växer ut genom stängslet. Man hittar nästan aldrig bollen, det tar en hel rast. Man kan få fästingar och då kan man få borrelia.
Text: WIlliot, Vincent och Eliah, 5c Rödebyskolan, Karlskrona
Bild: Williot

""En ny fotbollsplan

Vi vill ha en konstgräsplan för att på vår fotbollsplan just nu får man grus i ögonen, när man trillar får man grus i såret, med små stenar river man upp såret och när det regnar så blir det fullt med pölar.
När man har en konstgräsplan så trillar man inte lika lätt och hårt, planen och vi blir inte smutsiga och det är finare med konstgräs.
Text: Lova, Jonna, Leia, Albin, Midas och Noel, klass 5c på Rödebyskolan, Karlskrona
Bild av: Lova

""

Skola på helgerna

Jag vill ha skola på helgen för att skolan är rolig. Jag gillar att ha lektioner, jag vill träffa alla i klassen och leka med alla kompisar. Jag vill träffa fröknarna mera.
Text och bild: Aron Medina Larsson, 4b Östra skolan, Sunne

""

Vår skolgård

Ett nytt klätterställe till vår skolgård.
Vår skolgård är lite grå och tråkig. Det skulle bli bättre skolgård med exempelvis gräs på fotbollsplanen så att man inte halkar i gruset och skadar sig. Man landar också mjukare. En klätterställning som är
högre och större än den som finns så att det passar för större barn.
Text: Melker Onsöyen, 4b Östra skolan, Sunne
Bild: Fadjer Alwan

""

Mer cykelställ vid 4-6:ans skolingång

Det är inga cykelställ vid 4-6:ans ingång. Det är bara cykelställ där årskurs 2-3 går in och det behövs fler hos oss.
Alla parkerar vid 2-3:an och då blir det kaos för det är så trångt. När man tar ut sin cykel så ramlar andra cyklar också ut. Vi vill ha fler cykelställ!
Text: Ida Alfredsson, Caramella Ahlin, klass 4 Östra skolan, Sunne
Bild: Fadjer Alwan

""

Ett klassdjur

Vi vill ha ett klassdjur på vår skola, till exempel en sköldpadda eller fiskar. Om någon har haft en dålig dag så blir den dagen bättre, till exempel om någon har blivit retad eller om någon har flyttat och man känner sig ledsen. Eller den dagen man är trött och vill se ett djur som är sött och roligt. På bilden har vi sett ut en plats i klassrummet där djuret skulle kunna bo.
Text och bild: Naomi Wikman Democh och Mollie Andersén, 4b Östra skolan, Sunne

""

Längre idrott

Mer idrottstimmar för då blir man pigg och inga sura miner.
Det är skönt att röra på sig. Man tränar många muskler samtidigt. Idag har vi 120 minuter varje vecka. Vi skulle vilja öka med 60 minuter. Ja, mer idrott nu! Innan det blir för sent. För ni vill väl att vi ska få en bra utbildning?
Det är bra för hjärnan och det är bra för kroppen. Du sträcker dig inte så lätt. Så därför vill vi ha mer idrott!
Text: Karl Nilsson och Elliot Emmesjö, klass 4 Östra skolan, Sunne
Bild: Elliot Emmesjö

""

Mer rörelse i skolan

Vi på östra skolan i åk 4 vill ha vissa lektioner ute.
För det första blir barnen piggare och lär sig mer. Om barnen lär sig mer vill de gå till skolan och lära sig ännu mer. Fröknarna lär barnen mer nya saker och svåra saker. Och det blir inte så mycket repetition hela tiden. De barnen som sitter inne och spelar tv-spel hela dagarna får frisk luft och kanske tycker det är kul att vara ute.
Text: Erik Nilsson och Zeb Nykvist, klass 4 Östra skolan, Sunne
Bild: Erik Nilsson

""

Bråk i lekparken

Vi behöver en större lekpark så att vi alla ryms.
Vi vill ha en större lekpark till vår skola för att det blir så mycket bråk nu när den är så liten. Vi behöver mer sand för att det är alldeles för lite sand nu och man kan göra illa sig. Vi vill också ha en rutschkana, snurra och en linbana.
Text: Klara Berg, Vilmer Eriksson och Linnea Johansson, 2-3:an Sjulsmarks skola, Piteå
Bild: Klara Berg

""Snubbeltrubbel

Vi vill ha ny asfalt så att ingen ska skada sig.
Vi tycker att det är dålig asfalt på vår skolgård för att det är hål överallt, gupp och sprickor. Framför vår ramp är det till exempel ett stort hål så att de som har rullstol och barnvangn har svårt att komma upp och man kan snubbla och göra illa sig. VI VILL HA NY ASFALT!
Text: Ellen Nilsson, Alice Berg och Alma Lundgren klass 3, Sjulsmarks skola, Piteå
Bild: Alice Berg

""

Varning för blöt rumpa!

Vi vill gärna ha ett cykelskjul på vår skolgård så att vi slipper blöta rumpor.
Det är inte så roligt att cykla hem på en blöt sadel. Därför behöver vi ett cykelskjul. Och det är inte kul att behöva byta byxor varje dag det regnar.
Text och bild: Max Granberg, Max Öhman, Lisa Wikström klass 3 Sjulsmarks skola, Piteå

""Mer att göra på vår skolgård

Vi på Järvenskolan vill ha mer saker på vår skolgård. Vår skolgård är full av gamla grejer och vi har mycket tom yta. Vi vill till exempel kunna åka rullskridskor och få en liten yta att hoppa hoppstylta på. Vi vill också ha ett klätterträd.
Text och bild: Bianka och Wilma, klass 3 Järvenskolan, Gunnarskog, Arvika

""Mer samarbete mellan klasserna.

Vi vill att elever som är äldre ska komma till de yngre klasserna en gång i veckan. De äldre kan lära de yngre mycket. De som har det svårt kan få hjälp av andra elever.
Text och bild: Emilia Hansemark och Ruta Hinestrosa, klass 3 på Järvenskolan i Gunnarskog, Arvika

""Studsiga raster

Vi vill ha fler studsmattor på vår skolgård.
Vår skolgård är lite tråkig för vi har inte så mycket leksaker. Man skulle kunna ha studsmattor för då har man alltid något att göra. Man kan studsa själv och tillsammans med andra. Man blir piggare och orkar mer när man får röra sig ordentligt på rasten.
Text: Emma Henriksson, 4a Östra skolan, Sunne
Bild: Åsa Henriksson

""Crossbana på skolgården

Det är kul att åka cross och man tränar samtidigt många muskler i guppen.
När jag åker cross får hjärnan vila från skolarbetet och jag orkar mer när jag kommer in i klassrummet igen.
Många menar att vi inte har plats men gräsytan vid ishallen är perfekt! Ingen använder den på sommaren.
Text och bild: Kim Isaksson, 4a Östra skolan, Sunne

""Mer klätterställning

Vi barn vill ha mer klättersaker för att klättra på för att vi klättrar på träd istället. För några elever skadar sig när de klättrar upp på trädet.
Text: Mecit Tarhan, klass 4 Östra skolan, Sunne
Bild: Fadjer Alwan

""Bandyväggar vid bandyplanen

Vi på Östra skolan vill ha bandyväggar vid bandyplanen. Därför att man kan råka att skjuta på fönster, bilar och människor annars.
Text och bild: Jesper Andersson och Casper Hägg, 4b Östra skolan, Sunne

""Bättre skolgård

Vi vill inte att det ska vara en enda stor bandyplan mitt på mellanstadiets skolgård. Man får ingen spring- och lekyta då. Och det finns en stor bandyplan vid 2-3:ans skolgård som man kan spela på.
Text och bild: Maja Karlsson Tova Norlin Lithell, 4b Östra skolan, Sunne

""Slängbengan

Vi vill ha en fågelgunga.
Vi vill ha en fågelgunga till vår skola för att det är roligt och för att vi har mycket plats där vi kan ha den. Nästan alla andra skolor har en förutom vår skola. VI VILL OCKSÅ HA EN FÅGELGUNGA!
Text: Johannes Olofsson, Sixten Lundström och Liam Johansson 2-3:an i Sjulsmarks skola, Piteå
Bild: Johannes Olofsson

""Läsa mer böcker

Jag tycker att alla borde läsa mer böcker. När man läser böcker så blir ordförrådet större och då kan man till exempel beskriva sig bättre eller så kan man använda ord som kan imponera en lärare. Jag tycker det kan vara avslappnande att läsa böcker och när man har läst en bok ett tag så känns det som att man hamnar i en ny värld. Då glömmer man all stress och andra negativa saker och det gör så att man känner sig lugn och det är bra för kroppen.
Det borde finnas mer tid för att låna böcker och mer böcker i skolbiblioteken. Eftersom det är många personer som inte tycker om att läsa eller tycker det är tråkigt. Därför måste man få tänka efter, vilken sorts bok man vill låna och få mer hjälp när man inte vet vad man ska låna för bok. När det är fler böcker i ett bibliotek så har man fler val att välja bland, och då kan man känna att man vill låna just den bok man har hört mycket om, så det är bra att det finns mycket böcker i skolbiblioteken. Efter att man har läst ett par böcker som man har velat läsa om, så börjar man med tiden att vara mer intresserad i läsning.
Text och bild: Meryem Altundal, 6y Dammfriskolan, Malmö

 

Ge vår skola en gräsplan!

Hej jag heter Viggo, jag är 10 år. Jag vill få gräs på vår fotbollsplan. Därför att man skrapar alltid upp sig när man ramlar typ som när jag fick ett ärr. Så om vår klass vinner vill jag att pengarna ska gå till att få konstgräs eller gräs på vår fotbollsplan.
Text och bild: Viggo Vibeck, klass 4 Skanör Falsterbo Montessori, Vellinge

""Fråga oss barn vad vi vill ha!

Ni har lagt ner ungefär 50 miljoner kronor på Falsterbo strandbad och den ser ut som hej kom och hjälp mig. Vi måste få en ny strandbad, fixa detta nu! Naturrummet är fint men allt annat är tomt och meningslöst.
Text och bild: Baltzar Norell, klass 4 Skanör Falsterbo Montessori, Vellinge

""Håll rent på skolgården

Vi vill att folk ska ta sitt egna skräp och inte slänga det på marken. När vi kommer ut till rasten vill vi komma ut till att det är rent och inte fullt med skräp. Ni kan sätta upp fler soptunnor på de flesta ställen så att det blir rent. Det kanske inte blir helt rent men det blir bättre. Det är värt ett försök.
Text och bild: Lucia Rosén, klass 4 Skanör Falsterbo Montessori, Vellinge

""Nu är det dags för miljön

Människor förstör miljön genom att de kör bil, när vi kör bil så använder vi bensin, då förstör vi miljön och när vi reser för mycket förstör vi miljön.
Jag tycker att alla ska ta hand om miljön för att om man inte gör det så kan träden dö och jorden förstörs sakta. Tänk om hundra år så kanske jorden inte finns. Liv på jorden bara dör för att vi inte tar hand om den.
När man köper bilar och motorcyklar så förstör det miljön även om man inte lägger märke till det. Dessutom behöver man inte shoppa varje dag, när vi köper grejer så får man nästan alltid påsar. Dessa påsar slänger vi bara, kanske vissa sparar dem men inte många. Nästan 10 % av allt vi köper kan användas till något nytt och 90 % slänger vi dem på marken och sedan så blåser det till havet. De tar flera år att brytas ned.
Jag tycker att fler människor ska ta hand om miljön.
Om man gärna vill veta hur man ska ta hand om miljön så är det lätt, du behöver inte resa mycket, inte heller köra bil eller kasta skräp där den inte ska vara.
Du kan också prata med de som inte bryr sig om miljön att det är fel, du kan förklara vad som är rätt och fel. Om du vill åka bil kan du istället cykla eller om det inte är långt så kan du promenera, då slipper du att förstöra miljön.
En del skulle säga emot mig och tro att jag menar att man inte ska resa alls eller handla. Jag tycker att man skulle kunna ha tygpåsar istället för vanliga plastpåsar. Då kan man använda dem flera gånger och det blir mer miljövänligt. Istället för att resa varje år kan man resa en gång vart tredje år.
Jag föreslår att vi tillsammans ska minska antalet resor och minska nedskräpningen. På det viset kan miljön må bättre.
Text och bild: Doha Younis, 6a Värner Rydénskolan, Malmö

Läs på rasterna – ett måste!

 

Läsning är bra för hjärnan. Desto mer man läser desto smartare blir man. Man lär sig nya ord och ser ord man kan undra lite över.

 

Idag läser skolbarnen för lite. Jag förstår att lektionerna behövs till annat. Jag ser läsningen som en rolig grej och därför tycker jag att vissa raster borde ägnas åt det.

Minst en gång i veckan ska alla elever sitta inne på skolrasten och läsa, till exempel varje tio-rast på onsdagar. Man kan också ta två halva raster, till exempel halva tio-rasten på tisdagar och torsdagar.

För de som inte vill läsa på rasten och till exempel vill spela fotboll istället, så kan de läsa till exempel en gammal fotbollsmatchsrapport.

Text: Linus, 5y Dammfriskolan, Malmö

Längre rast

 

Jag vill att det ska vara mer rast i skolan. Så att vi kan vara mer ute och spela fotboll eller göra något annat. Och vara med sina kompisar som går i åk 7 eller åk 8. Så att man kan hinna mer på rasten. Jag vill ha ungefär 60 eller 70 minuter, lite så.

 

För det första vill jag att det ska vara mer rast för att jag vill spela mer fotboll eller leka mer på rasten och göra något speciellt.

 

För det andra vill jag ha mer rast för att man kan leka med mina kompisar. Om jag får mer rast får jag leka med dem som går i åk 7 eller åk 8.

 

Om vi har längre rast så kan vi ha längre lektioner. Och sluta senare till exempel klockan 15.00 eller 15.30. Eller så kan vi ha 60 minuter rast varje torsdag och fredag. Och ha mindre lektion på torsdagar och fredagar.

 

Avslutningsvis vill jag säga att det ska vara mer rast i skolan. Man kan spela fotboll eller göra något annat. När man har längre rast så kan man leka med sina kompisar som går i åk 7 eller åk 8 man kan spela fotboll med dem eller göra något annat med sina vänner.

Text: T, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

Alla ska få en boll!

 

Alla barn ska springa och hoppa.

Mina muskler blir starka. Kroppen rör sig och man mår bra. När man mår bra så kan man lära sig matte, svenska och NO i skolan.

Text: H, 5B Värner Rydénskolan, Malmö

Nu eller aldrig – rädda jorden!

 

Den 27 augusti fick jag reda på att 30 gigaton koldioxid släpps ut varje år – bara i Sverige! Det motsvarar 7 ton per person. Om man inte stoppar det så kommer jorden att ha så mycket extremare väder på grund av att atmosfären släpper in solljus. Men den släpper inte ut värmen då koldioxid är en så kallad växthusgas. Vi måste stoppa koldioxidutsläppet radikalt. Isarna smälter eftersom ju mer koldioxid du släpper ut desto varmare blir jorden. Om alla isar smälter kommer vattennivån stiga med 2-3 meter enligt FN:s klimatpanel IPCC:s. Detta innebär att på vissa ställen kommer det att vara för mycket vatten vilket skulle göra att Stockholm skulle översvämmas men även Göteborg och Malmö. Hela jorden skulle drabbas!

Vi kan cykla till affären och jobbet istället för att köra bil. För då skulle isarna smälta mycket långsammare på grund av att bilen släpper ut koldioxid. Vi kan köpa närodlat istället för då minskar transporten som släpper ut koldioxid. Kör elbil för då släpps det inte ut så mycket koldioxid. Köpa el från vindkraftverk och vattenkraft istället för att köpa ifrån oljekraftverk och kolkraftverk.

Nu är det dags att ta ställning!

Text: Matteus, 12 år

 

Stoppa elbilarna!

 

Jag tycker att vi ska stoppa elbilar eftersom att de förstör naturen och djuren mår inte bra av det.

Djuren mår inte bra eftersom det går åt mycket energi att tillverka elbilarna. Jag har hört att en vanlig bensinbil kan köra 18 000 mil innan de har släppt ut lika mycket som ett bilbatteri släpper ut vid tillverkningen.

När man tillverkar batterier behövs det även ämnen som lithium och kobolt. Den mesta kobolten kommer från Kongo där arbetarna utsätts för livsfara och dessutom är flera arbetare barn!

Jag tycker att vi istället ska göra om bilarna till biogasbilar. Vi använder bilarna som finns och bygger om motorerna och tanken. Då sparar vi energi och då vårdar vi om miljön.

Dessutom saknas det laddstationer till elbilarna vilket innebär att vi måste lägga mycket pengar och energi på att gräva ner ledningar och sätta upp laddstationer över allt.

Jag har också läst att elbilar sliter mer på däcken än andra bränslebilar.

Därför vill jag att vi ska stoppa elbilarna.

Text: Marcus, 12 år

Stoppa skövling av regnskog

 

Jag tycker att skövling av regnskog ska avslutas.

Min åsikt runt problemet är att det är dåligt att till exempel djur dör och all den fina regnskogen kommer till slut att försvinna.

När regnskogen försvinner dör djur eftersom deras hem försvinner men det är inte bara djurens hem som kan försvinna, det kan även vara människor som kan förlora sina byar eller hus som finns inne i skogen.

I sjukvården kan det vara viktigt att man inte skövlar, eftersom läkande djur och växter, som vi ännu inte känner till, kan försvinna. Dessa djur och växter kan kanske göra så att man inte behöver vara rädd för cancer eller andra skrämmande sjukdomar.

Man skövlar oftast regnskog för att göra möbler eller odla till exempel soya. När man odlar soya brukar man använda bekämpningsmedel. Detta har lett till fler fall av barncancer och att missbildningar har ökat kraftigt säger forskaren Karin Sill och Francisco Contreras.

Det kan bli översvämningar eftersom att rötterna inte suger åt sig vattnet som finns i marken.

Ekosystemet kan kollapsa. Varför?

För att skogen ger ut syre som vi, djuren och växterna behöver.

För att lösa detta tycker jag att man ska sluta skövla. Göra vandringsstigar så att man får se all fin natur. Man kan göra naturreservat.

Av att sluta skövla regnskogen kan man få ett jobb som att vara guide på safari eller ge ut fakta om djur och natur.

Text: Medis, 11 år

Stoppa djurplågeriet i Kina

 

Jag har hört att vattendjur i Kina används som smycken till exempel i nyckelringar som de sätter på väskan.

Jag tycker att det är fel om grodor, ödlor och fiskar ska stängas in i små påsar för att vara små nyckelringar. De får ej mat eller syre.

Jag tycker att djuren ska leva fritt och inte instängda i en påse utan mat eller syre. Det är därför man ska låta djuren vara där de hör hemma.

Låt djuren vara i sin miljö så de ej blir utrotningshotade så att vi kan låta djuren vara och göra någonting vettigt.

Text: Selma, 12 år

Stoppa djurförsök

 

Det är fel att testa produkter på djur oavsett vilket djur det än är.

Sminket, krämen, sprutorna och tabletter kan vara farliga, djuren kan skadas, de lider och dör.

Djur har lika rätt att leva som människor.

Ni tycker kanske att det är bättre att djur dör istället för människor men djur har också känslor, dessutom så kan produkterna vara farligt på djur men inte på människor.

Det är oftast möss man testar smink på. Botox dödar 90 000 möss varje år. Varför kan man inte testa på människor? Jo, för de är rädda att de skadas, men djuren blir tvingade att testa! Jag tycker att människor kan få pengar för att testa produkter, då är det på frivilliga människor.

Text: Mimmi, 11 år

Fiber till alla nu!

 

Alla ska få fiber.

Varför? För då blir det bättre. När alla har fiber då blir det ännu bättre internet.

Som det är nu så kommer inte alla att få fiber för de bor för långt ut i skogen. Min upplevelse är att alla får så länge vi inte bor för långt ut i skogen. Företaget tycker att vi bor för långt ut i skogen för om vi vill ha fiber måste vi betala extra mycket. De vill gräva i vägen, men jag vill att de gräver i skogen. Vi kan såga ner träden till dem.

Vad är då lösningen? Alla ska få fiber oavsett var man bor eftersom:

Det rycker inte när man har fiber för det är så bra uppkoppling och när man inte har fiber då uppdateras allt väldigt sakta. Det tar inte så lång tid att ladda upp ett spel, det är därför det är fiber som är bra. Det tar bara tio sekunder att ladda ett spel.

Därför tycker jag att alla ska ha fiber nu!

Text: Leo, 11 år

Inför läxfri skola!

 

Alla skolor ska var läxfria. Läxa skulle vara olagligt i skolan. Läxa lär man sig ingenting på mer än när man har dem. Läxa gör man på fritiden då ska man göra annat än läxa.

Som lösning på detta problem tycker jag att vi ska ha en timme i skolan där vi gör läxorna i stället för hemma. Man ska inte ta med läxa hem utan istället ha en läxtimme i skolan.

Text: Emil, 12 år

Inför moms på fossila flygbränslen

 

Det släpps ut väldigt mycket avgaser i naturen, bland annat fossila flygavgaser. Detta försämrar miljön och atmosfären väldigt mycket.

Vi måste hitta en lösning!

Jag tycker att man ska införa moms på fossila flygbränslen, så att det blir för dyrt och man måste använda alternativa bränslen. Det släpps ut väldigt mycket dåliga avgaser från plan som försämrar atmosfären och gör klimatet varmare som till exempel gör att isarna smälter. Och i sinom tid kanske havsnivån har stigit så mycket att det blir översvämningar och många länder ligger under vatten.

 

De fossila bränslena släpper ut mycket miljöfarliga gaser som till exempel koldioxid. Alternativa bränslen t.ex. biogas släpper ut väldigt mycket mindre miljöfarliga gaser.

Vi vill att våra barnbarn eller barnbarns barn också ska kunna leva ett bra liv utan att det är någon slags kris till exempel uttorkning som leder till matkris. Om hundra år kan man kanske inte leva på denna planeten längre.

Det kostar för lite med fossila bränslen så man måste införa moms på fossila flygbränslen så att de inte bara tänker på det utan också gör något åt det.

Lösningen tycker jag är att införa moms (skatt) på fossila flygbränslen så att vi tvingar flygbolagen att använda alternativa flygbränslen till exempel biogas. Genom att hitta en bra lösning kan vi minska de farliga utsläppen väldigt mycket.

Text: Hedvig, 11 år

""Gratis för barnen att åka buss

Jag vill att det ska vara gratis att åka buss för barn under 15 år. Det är mycket bättre istället för att gå in i smyg och få skit.
För det första till exempel så har du bråttom till skolan och behöver åka buss sen har man inga pengar i busskortet, sen blir man sen i skolan bara för att man inte har pengar i kortet.
För det andra om man skulle ha varit fattig och måste betala pengarna för maten och hyran, vad skulle man göra då?
För det tredje, om det skulle ha varit gratis att åka buss, då skulle man inte åka så mycket bilar för att man betalar bensin och allt annat och det kostar för mycket att betala för de sakerna till bilen.
Om det skulle varit gratis då skulle ingen åka bil för de betalar inte för att åka bussen. Och då skulle det vara mycket bättre för miljön också.
Jag tycker att i skolan kan de ge kort till varje elev som det står hur gammal man är, vilken skola man går i och vad man heter.
Jag vill att det ska vara gratis buss för de som är under 15 år.
Text och bild: Eysel Sadullah, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

""Cafeteria i skolan

Jag önskar att skolan kan öppna en cafeteria för att om jag har glömt att äta frukost så kan jag köpa ett äpple eller toast där.
För det första vill jag att skolan ska öppna en cafeteria. Jag hoppas att den öppnas så att jag på rasterna kan köpa något nyttigt att äta, så att jag orkar men på lektionerna.
För det andra finns det elever som inte har råd att köpa mat för att äta på morgonen. Det finns också föräldrar som inte tänker på att ge deras barn mat. Tänk så svårt det är att vara hungrig och koncentrera sig när man har lektion.
Jag vill att alla elever i skolan ska rösta kring den här frågan, eftersom vi har ett demokratiskt land.
Avslutningsvis vill jag säga att jag vill ha en cafeteria. Jag vill också ibland att maten ska vara gratis. Och att barn inte behöver gå utanför skolan om de vill handla något som skulle kunna finnas i en cafeteria.
Text och bild: Farije Buci 5b Värner Rydénskolan, Malmö

""Väggen som önskar sig

Jag tycker att om alla skolor har en önskevägg så hjälper det eleverna.
Till exempel om någon vill bli bättre på SO men har svårt att säga det så skriver man bara upp det på önskeväggen och får hjälp.
Jag ska förklara nu hur det fungerar. En vägg där man sätter en lapp och så skriver man det man önskar sig som till exempel att man vill bli bättre på engelska, historia och massor av andra ämnen, men säg det så kan en lärare fråga enskilt vem som vill det och får hjälp. För det finns många som inte vågar säga det.
Kanske önskar man sig se alla partiledare och intervjua dem, det är ett bra sätt alla lära sig. Kanske vill man också åka till riksdagen och få se hur man röstar i riksdagen eller se hur regeringen ser ut. Men kanske också osäker.
Man kan väl lösa det genom att ha önskeväggen och lösa andras problem så att man kan tänka bättre och lära sig bättre. Men uppfylla andras önskan som att bli bättre på lektioner. För tänk på andras känslor, tycker du att det är lite jobbigt?
Tänk på andras känslor hur de känner sig efter, ofta glada efter att ha fått ut det jobbiga.
Därför vill jag att önskeväggen ska finnas för att hjälpa andra att må bättre.
Så att alla ska ha det lika och hjälpa varandra!
Text och bild: Ayat Abdulkarim 5b Värner Rydénskolan, Malmö

""Simma fler gånger i skolan eller med familjen

Min åsikt är att alla barn och vuxna ska kunna simma. Eftersom man kan ramla i vattnet och drunkna. Och det kan hända mer farliga saker för ett barn eller vuxen. Därför måste vi veta att barnen eller vuxna är i säkerhet.
För det första, om någon ramlar i vattnet och den inte kan simma så kan den drunkna. Därför måste alla lära sig eller familjen att hålla koll på barnet så att den kan simma.
För det andra, föräldrarna måste veta att barnet är säker i vattnet. För om föräldrarna lämnar barnet på skolsimningen måste de säga till läraren att hålla koll på barnet.
För det tredje, alla föräldrar måste lära sina barn att simma. De ska åka till simhallen och lära barnet att simma. Jag tycker att vi borde göra val om detta!
Barnen och vuxna och även de som går i pension behöver lära sig att simma! De måste kunna lära sig att simma bröstsim och ryggsim för att veta att barnen eller de vuxna är säkra i vattnet.
Text och bild: Albana Gashi, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

Maten

 

Jag vill att det ska vara godare skolmat i skola. För att jag tycker inte att det är gott. Jag vill att det ska vara gratis frukt i skolan.

 

Alltså det är ibland god mat. Men skolmaten kan förbättras. För att man ska vara pigg i skolan. Man ska må bra. När man har energi så kan man jobba mycket.

Mitt förslag är att skolan anställer nya kockar. Eller så kan kockar bli bättre på att laga mat.

Till sist vill jag säga att man ska ha godare mat i skolan.

Text: Omar Ward, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

""Stoppa kriminaliteten fler poliser

Jag tycker att man ska utbilda fler poliser så att de kan stoppa kriminalitet.
Just nu är de ont om poliser och fler människor har dödats i Sverige och alla människor behöver hjälp. Många affärer blir rånade varje dag. Jag tycker att det inte ska va så dyrt att köpa kameror.
NU SÄTTER JAG NER FOTEN.
Anställ fler poliser. Få dem att gå nattskift och att poliser ska vara på så många platser de kan i Sverige. Snälla för allas säkerhet anställ fler poliser, få dem att gå nattskift och sätt ut dem överallt i Sverige.
Text och bild: Zakaria Nur, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

Mindre prov

Jag tycker att vi ska ha mindre prov för om man har mycket prov blir man trött och hinner inte träna så mycket.
För det första är det alltid jobbigt och tråkigt att göra prov. Ibland kan man glömma att man har prov och då kommer man inte bli godkänd i provet.
För det andra, när man tränar på provet och kommer till skolan då kommer man glömma lite när man har mycket prov. För man hinner inte typ en efter en.
Text och bild: Hanin EL-sayed, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

""Viktigt att rösta!

Jag tycker att det är viktigt att rösta på det parti man tycker är bäst för det svenska samhället. Sverige måste ha en statsminister som bryr sig om sin befolkning.
Jag tycker det är viktigt att alla ska rösta för att man ska kunna delta i det svenska politiska samhället. För att Sverige ska vara ett demokratiskt land så är det extra viktigt att alla röstar och får ta del av den svenska politiken. Detta är ett sätt att alla invånare i Sverige får sin röst hörd.
Om folket i Sverige slutar rösta i framtiden så innebär det att vi inte får vara med att påverka landets politik. Då får vi inte vara med och bestämma om hur vårt framtida Sverige ska styras. Detta kan leda till att Sverige blir allt mer en diktatur.
Eftersom vi har ett demokratiskt land så tycker jag det är extra viktigt att alla som vill rösta ska få chansen att rösta. Ett exempel är våra pensionärer, det finns de som vill rösta men inte kan ta sig till vallokalerna. Då kanske man ska hitta ett sätt att underlätta för våra äldre att ta sig till vallokalerna. Man kanske kan bidra med körning fram och tillbaka så att de kan rösta. Ett annat sätt kan också vara att man går hem till pensionärerna så att de kan rösta hemifrån utan att behöva lämna sitt hem.
Jag tror starkt på att om detta problem hade gått att lösa så hade fler av det svenska folket röstat, då hade vi kunnat få ett mer rättvist och demokratiskt land.
Text och bild: Albesa Halimi, 5b Värner Rydénskolan, Malmö

""Skulle du kunna tänka dig att äta mindre kött?

Jag vill verkligen att vi ska äta mindre kött. I Sverige slaktas det 100 miljoner djur per år. Det är många djur som lider för att vi ska kunna bli mätta. I Sverige slaktas djuren på ett väldigt hotfullt sätt. Grisarna till exempel slaktas väldigt hotfullt.
91 % av befolkningen äter kött. 2005 var det 97 % av befolkningen som åt kött. Det räcker med att vi tar mjölk från kon samt att vi tar ägg från hönsen.
Detta problemet kan vi lösa genom att äta mindre kött. De flesta av oss äter kött på högtider, inbjudningar och fester. Jag tycker att vi ska äta grönsaker istället för att äta kött.
Vi måste börja äta mer grönsaker. Om du har ett gott hjärta stoppa slakterier, så att djuren ska kunna leva. Djuren har rätt och leva stå upp för djurens rätt.
Text och bild: Rahma Kiswani, 6b Värner Rydénskolan, Malmö

""Män och kvinnor ska ha samma rättigheter

Jag vill att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, eftersom män brukar få mer lön i vissa yrken än vad kvinnorna får. Män får också mer lön när de jobbar som lärare eller läkare och så vidare.
Det finns många länder där de diskriminerar kvinnor vilket betyder att de behandlar dem orättvist. I vissa länder så har män mer makt än kvinnorna och det är inte okej.
För det första tycker jag att män och kvinnor ska ha lika mycket lön, eftersom de har lika mycket rättigheter, dessutom tycker jag att alla är lika värda. För det andra så tycker jag att om man behandlar kvinnor orättvis då är det ingen demokrati.
Det här problemet kan lösas väldigt enkelt genom att människorna eller chefen ger lika mycket pengar i lön till kvinnorna som de ger till männen. Det här problemet kan lösas också väldigt lätt genom att människorna i världen ger lika mycket rättighet till kvinnor som de ger till män.
Det här är mitt förslag: kvinnor och män ska ha samma rättighet i samhället.
Text och bild: Kunabawi Naesae, 6b Värner Rydénskolan, Malmö

""Öka säkerheten i skolan!

Barn lär sig och utvecklas bättre i en trygg miljö men tyvärr så ser inte verkligheten ut så i våra skolor.
I många nyheter har man hört om inbrott, brand, hot eller våld i skolmiljön. Sådana händelser tycker inte jag är okej någonstans och därför vill jag att det aldrig sker igen. Jag vill att man ökar säkerheten i skolorna så att alla kan känna sig trygga och inte bekymra sig över att något kommer hända i skolan.
För det första kan man sätta fler övervakningskameror i skolan för att få information om vem, vad och när en händelse sker. Nackdelen kan vara kränkande för den individuelles liv eftersom man är under
övervakning konstant under skoltiden.
För det andra är att säkra skolbyggnaden med staket/murar ifall man inte redan har det. Är det så att man redan har något slags staket runt skolan så går det alltid att förbättra. Man kan till exempel bygga så att staketen/murarna blir lite högre. Det är för att hindra inträde av folk som inte är välkomna i skolområdet både under skoltid och efter skoltid. Nackdelen är tyvärr är kostnaden av detta bli väldigt hög vilket kan påverka skolbudgeten. Men ifall att det blir inbrott flera gånger så blir kostnaden ännu högre än säkerhetsåtgärderna.
För det tredje kan man anställa en vakt som befinner sig i närheten av skolan för att övervaka skolområdet. Detta är för att hindra tragiska händelser.
Det sista är att installera bättre högtalare och anropsapparater som kan hjälpa barn att komma ut från skolan vid inbrott eller brand. Nackdelen är en extra kostnad eftersom alla skolor redan har alarm.
Alla mina förslag är till för att skapa trygga ramar kring skolan för att säkra barnens trivsel och utveckling i skolan och i slutet måste vi alla samarbeta med varandra för att motverka otryggheten. Det rör vår säkerhet och våra liv.
Text: Selma Laouar, 6a Möllevångsskolan, Malmö
Bild: Raquel Mulinari Brunnström

""Stoppa rasister!

Min insändare handlar om rasister. Jag stör mig på att de behandlar människor olika. Till exempel att mörka inte får samma jobb eller att kvinnor med sjal inte får vissa jobb. Jag vill att alla ska kunna jobba oavsett om det har sjal eller är mörka, eller tvärtom.
Jag stör mig på att rasister inte låter människor som ser olika ut jobba och få sin lön till sin familj så att de klarar sig i livet (framtiden). Jag tycker inte om att det finns rasister i SD då det är ett tecken på att det kommer att hända något farligt under de närmsta fyra åren. Jag gillar inte heller att ledaren i SD vill samarbeta med moderaterna, de vill bara ha mer röster så att de kan vinna och bli större.
Min lösning på detta problem är att det ska finnas mera poliser som kollar upp vad rasister gör, om man inte kan så har jag en lösning på detta. Det är att när en människa får syn på en rasist så tycker jag att man ska ringa polisen så fort som möjligt och inte ignorera rasisterna. Jag vill inte att rasister ska finnas för att de behandlar olika människor dåligt. Till exempel beroende på vilken hudfärg man har eller att man inte kan få jobb bara för att man har sjal.
Min andra lösning på problemet är att visa respekt mot varandra och inte reta varandra om utseendet eller hur man talar språket, för att kunna respektera varandra måste vi jobba och samarbeta som ett team.
Text och bild: Albina, 6a Värner Rydénskolan, Malmö

""Ta med egen mat

Många äter inte mat i skolan. Jag tycker att man borde få ta med egen mat till skolan. För att då får man bestämma själv vad man är sugen på. Det ska vara valfritt.
Text och bild: Sara Avdiji, 4z Dammfriskolan, Malmö

""De kör som dårar!

Vi vill ha trafikljus på Mariedalsvägen. De kör som om det vore en mördare efter dem. Man kan nästan inte gå över vägen utan att ta en risk.
Text och bild: Frans Löfgren Svennson, 4z Dammfriskolan, Malmö

""Mer SPRÅK i skolan

Vi tycker att barn ska lära sig mer språk i skolan. Och att det ska finnas en lärare i skolan som ska kunna många språk och kunna översätta. Vårt förslag är att man kan ha ett språk om dagen, då lär man sig fem språk.
Text och bild: Nour Zantout och Lily Miranda på Dammfriskolan klass 4z

""Sluta kasta skräp

Skräp kan finnas överallt i samhället och är farligt för vårt liv. Skräp kan finnas i havet, på gatan och över allt där du är. Om skräp finns överallt i samhället kan det orsaka sjukdomar, och det är inte bra för samhället.
När folk kastar sitt skräp på gatan är det respektlöst och dessutom är det farligt, för att vem som helst kan bli sjuk av det.
För det första kan man bli sjuk och dessutom är det dåligt att man kastar skräp på gatan. För det andra bli vårt samhälle smutsigt och inte rent. Vi vill att vårt samhälle ska vara rent och fint.
Vi vill inte ha ett samhälle där det finns skräp med råttor och massa insekter. För det tredje kostar det mycket pengar att man ska rengöra samhället samt att det inte är bra för miljö.
En del skulle säga emot mig och menar att skräp inte är ett stort problem eftersom det finns människor som städar bort det. Det de inte tänker på är att pengarna som skulle användas för renhållning skulle kunna användas till något annat som vi behöver. Man skulle kunna använda det för barn- och äldreomsorgen. De tänker också på att det finns sjukvård som man kan få hjälp av. Problemet här är att om många människor bli sjuka samtidigt kan inte sjukvården hjälpa dem.
Vi vill att vårt samhälle ska bli rent och fint genom att vi löser detta problem. Vi kan lösa detta problemet enkelt genom att ni kastar skräp i skräpkorgen. Vi kan också lösa detta problemet genom att ni skriver på ett papper och sätter det på skräpkorgen, så att de andra kan se att man ej får kasta på marken utan i skräpkorgen. I annat fall kan den personen som har slängt skräpet få betala böter.
Låt oss tänka på miljön, trivseln och ekonomin. Alla vi kan ta ansvar för vårt samhälle så att det blir rent och fint.
Text och bild: Idil, 6b Värner Rydénskolan, Malmö

""Sluta mobba!

Mobbning handlar inte bara om att bli slagen, det handlar också om att man blir kränkt och retad för det de har på sig och hur de ser ut. Varför vågar inte de prata med lärarna eller en vuxen?
Jag tycker inte om mobbning, det känns inte alls bra att veta att det finns över hundra barn som är mobbade och just nu också blir det.
Barn blir inte bara mobbade i skolan, de blir det också på deras gårdar och andra platser som de befinner sig på. Jag tycker att alla barn som är mobbade borde stå upp och säga ifrån, säga att de är trötta på att alltid bli sparkade, slagna och retade för hur de är eller ser ut.
Barn blir inte bara mobbade i skolan, de blir det också på deras gårdar och andra platser som de befinner sig på. Jag tycker att alla barn som är mobbade borde stå upp och säga ifrån, säga att de är trötta på att alltid bli sparkade, slagna och retade för hur de är eller ser ut.
Varför finns mobbning och varför ska man mobba någon, alla vi är ju lika mycket värda. Jag vet att det kan vara svårt för barnen att säga ifrån och säga till de som mobbar att de ska sluta, men försök att säga till dem att prata med dem och låt dem känna att de har gjort fel.
Läraren eller den vuxne som man har berättat det för borde prata med barnen som mobbar. Det finns flera barn som inte bryr sig om att vuxna människor säger till dem, då brukar vuxna prata med barnens föräldrar och säga vad de gör.
Alla barn som mobbar borde få en konsekvens, kanske borde man prata med socialen om varför barnen gör sånt här på skolan. Eller så kan de stanna och städa matsalen eller klasserna efter skolan, det borde man få som ett “straff”.
Jag önskar att mobbning inte fanns och att alla vi på den här jorden kunde älska varandra. Jag tycker om alla och jag bryr mig inte vad de har på sig för att det är inte det som gör dig bra, det är hur du är mot andra.
SLUTA HATA OCH BÖRJA ÄLSKA!!
Text och bild: Asil Iskander, 6b Värner Rydénskolan, Malmö
""

Kultur, tradition och religion

I samhället så har vi många olika kulturer. Om man har tillhört en familj som levt i samhället under många år så är chansen stor att man delar flera kulturella saker. Om man är ny i samhället så är det inte alls säkert att man delar med sig om sin kultur, för då så kan man inte svenska och kan inte tala med någon.
I kulturer så beter man sig också på olika sätt till exempel hur man hälsar, äter och när man kör bil. Hur vi kommunicerar med varandra till exempel vad vi har för språk och på vilka sätt vi använder kroppsspråket. Dessutom hur vi lever våra liv, vad vi äter och vad vi gör på fritiden.
Men hur ska vi kunna lära känna varandras kulturer? Jo, vi kan bjuda på mat, de kan testa kläder, visa hur vi firar våra traditioner och massa annat. Vi skulle kunna bjuda in till exempel våra grannar eller vänner som är från andra kulturer. Vi skulle också kunna lära känna deras kulturer. Allt detta gör vi med all vår respekt!
Jag vill verkligen att detta ska förändras för att det finns folk som inte är intresserade av detta. Det är bra att folk får veta om andras kulturer, dessutom så får jag veta mer om folks kulturer också. Själv tycker jag att det är intressant att veta om folks traditioner och kulturer, och så vidare. Då så får jag information om andras traditioner och annat.
Text och bild: Noor Al-waeli, 6B Värner Rydénskolan i Malmö
""

Mer roligt på lektionerna

Det är så tråkigt på lektionerna. Lektionerna borde vara utomhus på skolgården. Eleven kan då känna frisk luft och må bättre.
Text och bild: Ranim Rabi, 4z Dammfriskolan, Malmö

""Barnarbete ska få ett slut!

Barnarbete uppkommer mest i Asien, Afrika och Latinamerika. Dessa barn som är 5-17 år gamla får arbeta. En av de mest vanliga orsakerna att barn arbetar är fattigdom. Landet kanske inte har tillräckligt med människor som jobbar och behöver mer. De väljer att göra så att barn arbetar för att göra landet “rikare” och tjäna in mer pengar. Vissa barn arbetar också för att överleva fattigdom.
Jag tycker verkligen att barnarbete inte ska finnas någonstans i världen. Att barn skadar sig för att till exempel använda kemikalier till våra kläder borde vara helt förbjudet. Dessutom tjänar barnen bara en fjärdedel av det de jobbat för. Sist men inte minst tycker jag att vi borde sluta vara själviska och tänka hur dessa barnen har det, vi måste göra en förändring.
En del av er skulle säga emot mig och tro att jag menar att dessa barn ska leva i fattigdom. Detta problemet kan lösas med att vi donerar pengar och har mer resurser till exempel någon aktivitet till barn i de här länderna. Man kan även skänka bort leksaker/kläder man inte använder längre som är i gott skick. Jag föreslår alltså att vi skaffar mer resurser, aktiviteter och fritid till dessa barn. Alla barn har rätt till skola, fritid och lek.
Text och bild: Dunja Boukriss, 6a Värner Rydénskolan, Malmö

""Hur ska skolorna förbättra sig?

Jag tycker att vi inte ska ha en timme mer lektion. För att barnen kommer att bli trötta och för att de inte kommer att orka komma till skolan mer, dessutom kommer inte läraren att orka komma till skolan och de kommer inte vilja jobba mer som lärare.
Jag tycker att det ska finnas mer klasser för att alla barn ska få gå till skolan och lära sig. För det är inte rättvist att några går till skolan men inte andra. Jag tycker också att det ska vara rättvisare betyg och att det ska finnas mer idrott i skolan.
Det är bra att man ska vara trygg och lugn i skolan. Jag tycker att det ska bli fler lärare i skolan. För att om det fanns tre lärare så kunde de hjälpa barnen lite mer och då får läraren inte gör allting själv. Jag tycker inte att barnen ska få betyg i årskurs 3.
För om det är några som är nya eller inte kan så bra svenska då kommer det inte att bli bra. Jag tycker att lärarna ska få högre lön.
I skolorna så behövs det fler lärare, om man ger högre lön så kommer flera människor att vilja arbeta som lärare.
Jag vill att konsekvenserna ska vara högre om man börjar bråka. Eleverna kommer antagligen inte bråka då. Jag tycker att det ska finnas lärare som löser bråk och lärare som undervisar eleverna, om en lärare undervisar eleverna och löser bråk så kommer det ta från vår lektion.
Jag tycker att det också är bra att alla elever leker med varandra så att ingen känner sig utanför. Det är bra att ta hand om barnen. Det är bra att alla får klara sig i skolan, oavsett var de bor, alla behöver klara sitt språk.
Text och bild: Leyan Mustafa, 6a Värner Rydénskolan, Malmö

Fler lärare i Sverige

 

Det finns inte så många lärare i Sverige, för att de har blivit matta på att de ska göra allt i arbetet så de lämnade sitt jobb och hittade ett bättre jobb. De lämnade jobbet på grund av att de inte fick hjälp, deras rektor kunde inte anställa fler lärare på grund av att inte många lärare ville jobba som lärare längre.

 

Lärarna vill hjälpa eleverna men de kan inte hjälpa alla på grund av att många behöver hjälp, speciellt de som är nyanlända. Det är också svårt för lärarna för att de ska hjälpa eleverna att komma på högre nivå.

Jag har själv varit på en låg nivå i 4:an men jag satsade hårt på skolan och kom upp på hög nivå. Det man måste göra för att komma upp på hög nivå är att läsa varje dag och repetera vad du har läst.

Lösningen till att lärarna ska börja jobba igen som lärare är att höja deras lön eller så får de anställa fler lärare, för att det går inte att jobba på det här sättet.

Text och bild: Adam, 6b Värner rydénskolan, Malmö

""Utegympa på skolgården

Vi skulle gärna vilja ha ett utegym på skolan för att klassen spelar hela tiden fotboll på rasterna.
Om vi gör andra aktiviteter på ett utegym på skolgården, sådant som finns för vuxna, kanske vi inte bara spelar fotboll alla raster utan gör andra roliga saker också. Vi kommer att bli mera stresståliga om vi rör på oss mer regelbundet och vi kommer att orka mer.
När vi kommer till skolan är vi trötta, lata och utmattade. Om vi får ett “Utegym” i skolan kommer det att bli enklare att lyssna och fokusera på lektioner. När vi tränar frisätts dopamin och så bildas det mer celler i hjärnan. Att träna regelbundet påverkar minnet, inlärningen och koncentrationsförmågan.
Text och bild: Matila Lloyd Celind och Gedir Aredi, 5z Dammfriskolan, Malmö

""Sluta mobba!!

Jag har varit med om mobbning i nästan fem år. Jag hatar verkligen mobbning och tycker det är riktigt onödigt. Flera tyckte att jag var ful och accepterade inte den jag var, hur jag klädde mig och så vidare. Jag har ett mål i mitt liv och det är att bli godkänd i olika ämnen i skolan.
Jag var själv på rasterna hela tiden. Att vara mobbad känns riktigt jobbigt och det är som att komma till skolan och känna att något väldigt väldigt jobbigt kommer att hända. Jag spydde flera gånger för jag tvingade mig själv att gå till skolan för jag trodde att jag någon gång skulle kunna skaffa mig en vän, men en vän kunde jag inte ens få. Jag såg hela tiden en grupp som satt och snackade skit om mig, jag såg att de skrattade och kollade på mig.
De slängde slime, vatten, tog mina glasögon och gömde dem i andra väskor och min hårborste hade de lagt i toaletten. Att vara mobbad har inga fördelar, man blir bara mer och mer sårad. Jag kunde inte prata med nya människor på fyra år, för att jag blev så mobbad att de förstörde allt! Jag var den allra mest sociala tjejen i familjen och i skolan, men sen förändrades allt på bara några månader …
Varför finns mobbning?
Mobbning brukar finnas för personen som mobbar kanske själv blivit mobbad och tar ut sin ilska på andra. Jag är inte direkt expert på mobbning men jag själv har gått igenom det och försöker ge alla råd. Jag vill visa med denna texten att mobbning löser inget!
Hur kan vi stoppa mobbningen?
Ibland finns det inte många val i livet, men om världen verkligen vill att folk ska sluta mobbas ska det finnas några saker jag tror kan funka.
För de första: föräldrarna ska anstränga sig mera. För det andra: lärarna ska kolla och hjälpa alla barn som behöver hjälp! För de tredje: barnen ska sluta mobba och inse att de förlorar på det. För det fjärde: gå till lärare eller någon du kan berätta för.
Text och bild: Momtaz Nabi, 6B Värner Rydénskolan i Malmö

Fler Reporterskolan