Stora skillnader mellan busspriser

Det skiljer hela 12 kronor mellan den billigaste och den dyraste bussbiljetten.

En person sitter och väntar på bussen i en busskur. I bakgrunden syns träd med stora och täta löv.

Brukar du ta bussen till skolan, träningen eller någon aktivitet? Nu visar en kartläggning från SVT att priserna på bussbiljetter kan skilja sig mycket beroende på var i Sverige du bor.

 

Att ta bussen är inte gratis. För många unga är bussen så pass dyr att de måste avstå från att åka till aktiviteter på kvällarna efter skolan.

 

Att kunna åka kollektivt är en viktig fråga för många unga. Men nu visar SVT:s kartläggning att priserna på biljetter skiljer sig mycket beroende på var i landet du bor.

 

Dyrast är det i Dalarna och i Stockholm. Där kostar en enkel bussbiljett inom en zon 22 kronor. Billigast är det i Örebro. Där kostar en bussbiljett bara tio kronor.

 

Många av de bolag som har hand om kollektivtrafiken hänvisar till att unga kan köpa månadskort. Då blir varje resa billigare i snitt.

 

Men det är inte alla som behöver åka så pass ofta att en månadsbiljett lönar sig. Då blir det ändå billigare att köpa enkelbiljetter.

 

– Jag vet många som betalar 22 kronor själva. Det blir en stor del av deras studiebidrag som de måste lägga på transport, säger Fanny Lindholm som bor i Stockholm.

 

Fundera och diskutera:

 

  1. Hur ofta tar du bussen?
  2. Är det viktigt att alla som vill kan ta bussen? Varför?
  3. Vad tror du behövs göras för att få fler att åka buss?

 

Många unga tycker
att kollektivtrafik är viktigt.
Kollektivtrafik är till exempel
bussar och tåg.

 

Men för vissa är det för dyrt
att åka med bussen eller tåget.
Det kostar olika mycket att åka buss
beroende på var i Sverige du bor.

 

Men i Örebro kostar en biljett bara 10 kronor.
Bor man i Stockholm kan det därför
bli ganska dyrt om man måste åka mycket buss.

 

Fundera och diskutera:

 

  1. Hur ofta tar du bussen?
  2. Är det viktigt att alla som vill kan ta bussen? Varför?
  3. Vad tror du behövs göras för att få fler att åka buss?