Bris: Viktigt att ge barn information

Foto: Bris/Hamid Ershad Sarabi

Nyheter om kriser och otäcka saker når inte bara oss vuxna. Även barn nås av dem. Fler barn än vanligt vill därför prata om krig med barnrättsorganisationen Bris.

Det kan bli krig i Sverige och vi ska vara förberedda på det. Det var budskapet från regeringen och Försvarsmakten förra veckan. Sedan dess har fler barn än vanligt kontaktat Bris för att prata om krigsoro.

– Vissa oroar sig för att det ska bli krig i Sverige och för att Ryssland ska använda kärnvapen. Man oroar sig för att förlora anhöriga: släkt, vänner och familj, berättar Karolina Jackson som arbetar som kurator på Bris.

Barnen efterfrågar även mer praktisk information, som vad det betyder att vara förberedd och hur man själv påverkas om det blir krig.

– När olika myndigheter går ut med information till befolkningen, så är också barn en del av den. De har rätt att få information, men på en åldersanpassad nivå, säger hon.

Typiska samtal till Bris handlar vanligtvis om ämnen som psykisk ohälsa, familjekonflikter och kränkningar. Men när stora nyhetshändelser sker märks det hos Bris.

– När kriget i Ukraina började fick vi jättemycket frågor om det. Men även under pandemin och vid terrorattacken på Drottninggatan fick vi många frågor.

Som vuxen är det enligt Karolina Jackson viktigt att fånga upp barns oro och förmedla trygghet. Man ska också utgå från vad barnet har sett eller hört och vad det oroar sig för.

– Den oro som man själv känner behöver inte vara samma oro som barnet känner. Man behöver inte heller känna att man måste ha svar på allt. Det är okej att kolla upp saker. Det finns barnanpassade nyheter som man kan ta del av tillsammans. Man kan också ha Lilla krisinfo som utgångspunkt.

Barn har lätt att känna ansvar. Därför är det viktigt att vara tydlig med att det är vuxnas ansvar att lösa kriser i samhället, och att det finns många vuxna som jobbar på att göra det.

Barn som vill ha någon att prata med kan exempelvis ringa, sms:a eller chatta med Bris. Det kan de göra dygnet runt. Men Bris har även en vuxentelefon. Dit ringer exempelvis vuxna som behöver stöd kring att prata med barn om svåra saker. Det kan också vara vuxna som oroar sig för barn i sin närhet.

– Samtalen speglar ganska väl det barn hör av sig om till oss, säger Karolina Jackson.

Text av Felicia Green

Fler Artiklar