Företag bakom populära appar på sociala medier har lovat att skydda barn från hemska saker. Men barn och unga berättar för tidningen Dagens Nyheter att de ser saker som de inte vill se på nätet.
När vi använder appar som Tiktok och Youtube får vi hela tiden förslag på nya klipp att titta på. Det här styrs av så kallade algoritmer. Om du till exempel tittar på en video med en gullig katt så får du se fler filmklipp med gulliga katter. Men det kan också bli så att du får se helt andra saker.
Företagen som äger apparna säger att de arbetar för att skydda barn och unga från att se hemska saker.
Men tidningen Dagens Nyheter skapade 18 fejkkonton där de skrev att användarna var 13 år. Ganska snabbt fick deras fejkade konton se videoklipp som inte är lämpliga för barn.
Anna Karlsson är mamma till Harry som är 13 år. Harry har sett misshandel, vapen och mord på sociala medier. Anna Karlsson tycker att bolagen som äger apparna måste ta sitt ansvar.
– Föräldrar har såklart ansvar för vilka appar barnen har i sina telefoner och Ipads. Men det här materialet finns ju i alla appar som barnen vill ha, som Youtube till exempel. Ska de inte kunna ha apparna, för att algoritmerna är fel? Där måste plattformarna ta sitt ansvar, säger hon till Dagens Nyheter.
Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson tycker att regeringen borde prata med bolagen bakom apparna. Hon tycker också att det borde finnas en åldersgräns för konton på sociala medier.
– Om det ska vara 13, 15 år eller något annat kan vi diskutera. Men jag vill se en tydlig åldersgräns på samma sätt som vi har på till exempel alkohol och tobak, säger Magdalena Andersson till Dagens Nyheter.
Vill du prata med någon?
På Bris finns det alltid någon att prata med. Alla barn under 18 år kan chatta med Bris eller ringa dem på telefonnumret 116 111. Bris har öppet dygnet runt.
Många barn ser saker de inte vill se
på olika sociala medier.
Det tycker många är dåligt.
Magdalena Andersson är partiledare
för Socialdemokraterna.
Hon tycker att företagen som äger
de olika sociala medierna
måste göra mer för att skydda barn.
Företag som äger till exempel
Tiktok och Youtube
säger att de jobbar för att
barn inte ska få se hemska saker.
Men det händer ändå.
Tidningen Dagens Nyheter
testade att skapa fejkade konton på sociala medier.
Där skrev de in att de var 13 år.
Men de fick ändå se hemska saker.